Vállalatvezetés a gépek korában

Egy multinacionális nagybank munkatársaként gyakran megfordul a fejemben, hogyha a vezetésünk úgy döntene, hogy jövő héttől mindent pozíciót, amit lehet, mesterséges intelligencia (AI) felhasználásával automatizálnak, vajon az én munkám megmaradna-e, vagy azonnal új hely utána kellene néznem.

Az európai füleknek ez persze még mindig valahol nevetséges, hiszen sem a kontinentális médiában, sem a kontinentális vállalatokon belül nem a mindennapok része, hogy mi történhet velünk az AI előretörésével, így a köztudat ingerküszöbe is meglepően alacsonyan van - nyilván a technológiai cégeket / stratégiai tanácsadókat leszámítva, mert ők valószínűleg gyakornoktól vezérigazgatóig nagyon is foglalkoznak a kérdéssel.

Üdítő kivételek és időszakok azért vannak, például mint itthon az elmúlt durván tíz nap, ami alatt mind a kormányzat (Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter), mind egy fontos érdekvédelmi szervezet (MKIK), és két széles körben olvasott sajtótermék (Index, Portfolio) is részletesebben foglalkozott az üggyel. Röviden ezen nyilatkozatok, kutatások és cikkek lényeg, hogy az AI térnyerése a magyar munkaerőpiacot sem fogja változás nélkül hagyni, a következő 5-10 évben a hazai munkahelyek várhatóan 12 százaléka válhat automatizáció által kiválthatóvá.

ai.jpg

("Egy ágyban az ellenséggel? Nem feltétlenül.", f: wired.com)

Persze a 12 százalék papíron és elsőre talán nem tűnik meredek számnak, de ha azt nézzük, hogy ez

  • bő félmillió ember mindennapi munkáját jelenti
  • kiemelten az ipari szektort érinti, ahol már most komoly munkaerőhiány van
  • az ország legszegényebb régiói vannak leginkább veszélyeztetve

akkor már egészen más optikája van a helyzetnek, és ez nem feltétlenül megnyugtató.

Ám annak érdekében, hogy ne csak a borús oldaláról fogjuk meg a kérdést, fussunk közösen egy gondolatkört annak felderítésére, hogy az AI - nem is olyan távoli kora - hogyan érintheti a jövő vállalatvezetési gyakorlatát.

Ebben az utazásban segítségünkre lesz az Accenture tanácsadó óriás három szakembere, akik a Harvard Business Review hasábjain írtak egy izgalmas cikket a kérdésről, amit egy átfogó üzleti kutatásra alapoztak.

E szerint az AI előtörése az alábbi változásokat okozhatja a vállalatvezetők életében:

  • adminisztrációs feladatok elhagyása: a kutatásban megkérdezettek (14 ország közel 2 ezer menedzsere és 37 digitális vezetője) szerint idejük 54 százaléka admin feladatokra, míg problémamegoldásra mindössze 30, stratégiaalkotásra 10, beosztottak fejlesztésére pedig csekély 7 százalék megy el - ez alapján nem nehéz kitalálni, hogy a cégek jövő szempontjából melyik funkció / feladat teremt értéket, és melyik nem; és igen, az 54 százalék ellenére az admin feladatok nem tatoznak az értékteremtő feladatok közé.
  • emberi döntést igénylő feladatok hangsúlyossá válása: párhuzamosan azzal, hogy az adminisztrációs terhek csökkenek, a vezetők szerep megnő azokon a kreatív területeken, ahol a gépek még nem teljesítenek jól, például kísérletezés, adatelemzés és magyarázat, vagy stratégiaalkotás.
  • AI, mint szakmai asszisztens megjelenése: a gépekhez bármilyen szakmai kérdéssel fordulni lehet majd, ami ma még komolyabb netes kutatást, vagy hatalmas adat mennyiségek gyors feldolgozását jelentik - például egy gép másodpercek alatt megmondja egy befektetési tanácsadónak, hogy kamatemelés előtt és után közvetlenül mely iparágak teljesítenek a legjobban á la iPhone Siri.
  • folyamatos innovációs képesség: ha nem lesznek a vezetőkön adminisztrációs ballasztok, akkor sokkal több idejük lesz arra, hogy kiszűrjék a rosszul működő, vagy jobban is működtethető folyamatokat, eszközöket, röviden képessé válnak a folyamatos fejlesztésre, ami mind a tervezők, mind a felhasználók számára fontos.
  • emberi tulajdonságok, képességek megerősítése: sokan azt gondolják, beleértve a kutatásban megkérdezett vezetőket is, hogy a jövő sikereihez elegendő lesz, ha az emberi döntést igénylő feladatokban fejlődni fogunk, holott az emberi tulajdonságok, képességek (mediálás, empátia, motiválás, csapatmunka, stb.) szerepe legalább annyira fontos, főleg, hogy az AI ezt sem lesz képes kiváltani.

Futurisztikusan hangzik? Lehet. Hamarosan ez lehet a valóság és a sikeres vállalatvezetés záloga? Minden bizonnyal.