A sikerhez vezető út neve: egyszerűség

Egyik korábbi cikkemben (Az innovációhoz nem ötlet kell, hanem tökösség - 2016/09/30) már említettem, hogy mennyire jó olyan írásokat, elemzéseket olvasni, amikben a szerző az "én" gondolataimat foglalja össze.

Különösen izgalmas ez akkor, amikor ezek a javaslatok a mindennapi munkámat érintik, hiszen ez valahol azt mutatja, hogy talán jól végzem a feladataimat, és a felmerülő problémákból a megfelelő következtetéseket vonom le ahhoz, hogy a bankunkat átvezessük a digitális korba. Persze az, hogy ez végül megtörténik-e, nem csak rajtam múlik, de nem is csak a közvetlen kollégáimon, hanem minden vállalaton belüli kollégán és vezetőn.

A sikeres átalakuláshoz viszont bizonyosan szükség lesz mindarra, amit én magam is vallok, és amit pár nappal ezelőtti Linkedin írásában Eric Lefebvre, az EY globális tanácsadó óriás egyik igazgatója tökéletesen összefoglalt. Ez pedig nem más, mint az egyszerűség vagy egyszerűsítés, ahogy szimpatikus.

Igen, elsőre nem tűnik forradalminak a gondolat, lévén, az innovációnak és fejlődésnek mindig is volt egy ilyen aspektusa. Hatalmas bürokráciák, túlbonyolított folyamatokkal operáló cégek vagy kiterjedt hierachiák ritkán tudnak továbblépni. De nem azért, mintha nem akarnának, hanem azért, mert az általunk alakított és fenntartott rendszer nem erre lett kitalálva.

simplifiy.jpg

Lefebvre szerint éppen ezért a vállalati életben valami olyan egyszerűségre van szükség, amit mind a Nucor acélművek, mind a Jobs-féle Apple reprezentál - történetileg legalábbis biztosan. Mit csináltak ők ketten?

A Nucor, szemben a piacon uralkodó óriás acélgyárakkal, nem a rövid- és középtávon magasabb haszonnal kecsegtető, de komplex rendszereket/folyamatokat megkövetelő gyártás felé, hanem az egyszerűbb és olcsóbb tömeggyártás felé indult, egy teljesen egyedi acélművel ("mini-mills").

A nagyok persze csak mosolyogtak, hogy ennek nincs értelme, komoly bevételek híján a Nucor nem tud majd növekedni. Tévedtek. A kevésbé minőségi termékekkel tökélyre fejlesztett rendszer szép lassan átállt a magas minőségű termékek gyártására is, és egy lesajnált acélgyártóból mára a Nucor A nagybetűs amerikai acélgyártó lett.

A Nucor-ral ellentétben az Apple története minden bizonnyal számotokra is ismert, ha másról nem, hát az iPhone okostelefonról, ami szintén egy meglévő iparágat forradalmasított, újfent az egyszerűsítésnek köszönhetően. Steve Jobs ugyanis nem arra fókuszált, hogy hogyan verhetné meg a nagyobb szereplőket a sajt pályájukon, hanem arra, hogy hogyan hozhatna létre egy saját pályáját, ahol ő diktálhatná az ütemet. Megcsinálta.

Összefoglalva tehát két út állhat a nagyvállalatok előtt, ha egyszerűsíteni akarnak: az egyik, hogy a jövőben olyan termékeket, szolgáltatásokat hoznak létre, amiket ügyfeleik örömmel használnak, és amelyek gyorsan, jó minőségben piacra kerülhetnek. A másik, hogy a bonyolult háttér folyamatok és/vagy a vállalati bürokrácia leépítésén keresztül az egyes termékek, szolgáltatások árát markánsan visszavágják.

Nincs ebben semmi újdonság? Valóban nincs. A nagyvállalatok többsége ma mégis fulladozik a múlt rendszerei adta keretektől, az átláthatatlan folyamatoktól, az állandó felelősséghárítástól, a lassúságtól, körülményességtől, a klasszikus középszerűségtől, vagyis, akkor valami még sincs rendben. Nincs bizony.

Ideje változtatni.