Az innovációhoz nem ötlet kell, hanem tökösség

Talán veletek is előfordult már, hogy azt éreztétek, miután elolvastatok egy inspiráló cikket, hogy az abban szereplő ötlet nektek is eszetekbe jutott, vagy legalábbis maga a téma Titeket is régóta foglalkoztat. Ez különösen akkor izgalmas, amikor az inkriminált cikk végén észreveszitek, hogy a szerző nem pár napja vagy hete, hanem évekkel, évtizedekkel ezelőtt vetette papírra gondolatait.

Na, én valami hasonlót éreztem legutóbb, amikor kezembe került David Burkus, a Harvard Business Review hasábjain még 2013 nyarán megjelent cikke.

Miért?

  • Egyfelől, mert mindennapi munkám során magam is innovációval, ötletek értékelésével és megvalósításával foglalkozom, tehát ismerem a szerző által bemutatott folyamat minden pozitív és negatív vetületét.
  • Másfelől, mert ennek kapcsán magam is tapasztalom, hogy az emberi kreativitás nem kortól, nemtől, vagy bármilyen egyéb adottságtól függ, hanem érdeklődéstől, szakmaiságtól, bizonyos folyamatok pontos ismeretétől.
  • Végezetül, mert az innováció okozta fejlődés és siker legtöbbször valóban nem azon múlik, mint írja Burkus is, hogy nincs egy-egy szervezetben kellő mennyiségű jó ötlet. Hanem sokkal inkább azon, mert sokukban nincsen célzott folyamat / csapat / szakember, amely felismerné ezeket, és nincsen bennük kellő kurázsi sem, azok felismerés utáni megvalósítására.  

innovacio.jpg

("Igen az innovációra! Nem a változásra!" -  sok vezető ars poeticája, f: linkedin.com)

Ennek kapcsán érdemes néhány elcsépelt, de legendás történetet felidézni, mert utóbbi pont üzleti tökéletlenségeire egyértelműen rávilágítanak: az első ilyen a Kodak esete, amelynek fejlesztői már 1975-ben megalkották az első digitális fényképezőgép prototípusát, mégis polcra tették azt, hogy hosszú évekkel később a Sony robbantson ezzel a termékkel hatalmasat, beleütve az első szöget a vállalat későbbi koporsójába. A következő sztori az amerikai Xerox sajátja. A nyomtatóiról ismert óriás volt ugyanis az első cég, amely személyi számítógépet fejlesztett, de megspórolva a piacra dobás komolyabb befektetését, kukázták az ötletüket, amit végül egy bizonyos Steve Jobs és vállalata, az Apple vitt tökélyre.

Tanulság?

Három minimum van.

Az első, hogy a saját szakembereiben, munkatársaiban, és az ő ötleteikben egy vállalatnak meg kell bízni. Nem véletlenül ők egy-egy szakmai terület / folyamat házon belüli ismerői, képviselői, ők azok, akik el tudják dönteni valamiről, hogy jó-e, hasznos-e, sikeres lehet-e. (Persze lehet csillagászati összegekért alkalmazni külső tanácsadókat is, de nekik sem az elköteleződésük, sem a tényleges megértésük nem lesz soha ahhoz mérhető, amit egy belsős kolléga érez és tud.)

A második, hogy minden vállalatnak stimulálni kell a kollégákat, biztatni őket arra, hogy merjenek és akarjanak változtatni, innoválni, mert minden folyamat, termék, gyakorlat formálható, fejleszthető, csak így léphet előre egy szervezet, más különben érkezik az a bizonyos Kodak momentum.

A harmadik pedig, hogy kockázatvállalás nélkül nincs siker, amit bár előttem elmondott már legalább százmillió ember (politikusoktól kezdve a sportolókon át egészen a testépítőkig mindenki), de ez a megállapítás ettől még tényleg igaz. Sőt, ezekben a labilis gazdasági időkben még inkább.

Persze, a tényleges és az olvasott tapasztalat is azt mutatja, hogy a vállalatok, cégvezetők többsége, amikor választani kell, legtöbbször a status quo útját favorizálják a változás helyett á la Nokia.

Hibás gondolkodás? A cég jövője szempontjából mindenképp. Érhető gondolkodás? Tulajdonképpen igen, hiszen az emberek többsége utálja a változásokat, nem beszélve azokról, akik 10 - 100 - 1.000 - 10.000 embert vezetnek, részvényesi elvárásokat teljesítenek, miközben szeretnék saját maguk pénzét és pozícióját megőrizni.

És akkor mi a következtetés? Annyi, hogy az innovációhoz nem ötlet kell, mert az mindig rendelkezésre áll, bármennyire is gondolják azt sokan, hogy nincsenek, hanem tökösség kell a realizáláshoz.